Čo je Guerrilla marketing a aké má využitie?

Dnes už pod pojmom reklama rozumieme oveľa viac, než len letáky v schránke alebo billboardy popri cestách. Sú tu nové zdroje informácií a technické vymoženosti, ktoré nám menia predstavu o reklame. S tým prichádza aj veľká konkurencia, pretože v dnešnej dobe si môžete cez internet objednať takmer čokoľvek z akéhokoľvek kúta sveta. Dnes sa zameriame na tému, ktorá môže vyvolať rôzne názory – Guerrilla marketing.

Čo je Guerrilla marketing

Pre väčšinu z nás môže byť tento termín relatívne neznámy a menej využívaný, napriek tomu, že vo svete už pôsobí niekoľko rokov. Z tohto dôvodu sme pre vás pripravili tento článok, v ktorom sa pokúsime čo najviac osvetliť pojem Guerrilla marketingu.

Online marketingová komunikácia neustále progresuje a s ňou sa objavujú rôzne nové oblasti. To, čo je pre niektorých samozrejmosťou a nevyhnutnosťou, môže byť pre iných stále neznámou veličinou. V kontexte našeho trhu je Guerrilla marketing relatívne novou koncepciou, ale v nadchádzajúcich rokoch by sa mohol stať dôležitou súčasťou online marketingu.

Guerrilla, v preklade malá vojna

Tento výraz má pôvod v španielčine a znamená niečo ako malý vojenský konflikt. Jeho korene sa nachádzajú v oblasti vojenskej terminológie a môžeme ho identifikovať v rôznych vojenských konfliktoch napríklad z bojov Španielska proti Napoleonovi.

Táto malá vojna označovala skupinky vojakov, ktoré čelili prevahe súpera, a tak museli vedieť prekvapiť a udrieť spôsobom, ktorý protivník nečakal. Teraz si tento pojem predstavme v online marketingu. Pôjde teda o malé firmy, ktoré chcú dosiahnuť úspech aj popri veľkých korporáciách, v tomto prípade s obmedzenými finančnými možnosťami.

Princípy Guerrilla marketingu

Guerrilla marketing umožňuje vytvárať efektívne reklamné kampane, ktoré dokážu oslovit svoje cieľové publikum. Tieto kampane sú typicky charakterizované ich originálnosťou, humorným prvkom a schopnosťou prekvapiť, často s dávkou odvahy a drzosťou.

Odvážny a nekonvenčný prístup k marketingu

Guerrilla marketing nie je úplne presne definovaný, ale môžeme ho popísať ako nekonvenčný spôsob marketingu, ktorý dosahuje maximálny efekt pri minimálnych investíciách. Jeho podstatou je propagovať firmu, zameriava sa však na kreatívne a netradičné prístupy.

Guerrilla marketing je často spojený s kampaniami, ktoré vyčnievajú z davu a dokážu vzbudiť kontroverziu, všetko s cieľom prilákať pozornosť. Vyžaduje si inovatívny prístup a silný dôraz na kreativitu. Ak chcete v oblasti Guerrilla marketingu uspieť, je dôležité byť pohotový, využívať prekvapenie a súčasne presne zacieliť na konkrétnu cieľovú skupinu.

Ciele Guerrilla marketingu

Ciele Guerrilla marketingu sa od bežného online marketingu nijak zvlášť nelíšia. Aj touto formou marketingu sa firmy snažia zvýšiť povedomie o značke, zviditeľniť sa, zvýšiť záujem o svoje produkty či služby a zvýšiť si zisk. Guerrilla marketingu ide primárne o zvýšenie povedomia o značke, produkte či službe. Vyvolaním emócií a rozruchu pôsobí na ľudí a šíri tak konkrétnu správu o firme.

Využitie v praxi

Guerrilla marketing sa spája s marketingom a propagáciou menších firiem, ktoré nemajú dostatok financií, no aj tak majú snahu presadiť sa na trhu. Samozrejme, aj veľké a nadnárodné firmy môžu Guerrilla marketing využívať, pretože aj pre nich je to atraktívny spôsob na zvýšenie povedomia o značke. Je to prosto ďalší spôsob, ako kreatívne zapôsobiť na publikum.

Známe značky a ich Guerrilla kampane

Jednou z najznámejších veľkých značiek, ktoré sa rozhodli vsadiť na Guerrilla marketing, je Coca-Cola. Už v roku 2010 vytvorila veľmi zaujímavú interaktívnu kampaň, o ktorej sa hovorí dodnes.

Coca-Cola a jej Happiness Machine

Na Univerzite v Queense v New Yorku vytvorili takzvanú “Happiness Machine”, teda Coca-Cola automat, ktorý ale okrem samotnej coly vydával aj niečo iné a pomocou skrytých kamier nahrával reakcie študentov.

Samotné video sa stalo veľmi rýchlo virálnym a ešte v ten rok získali prestížnu cenu CLIO Gold Interactive Award. Túto interaktívnu kampaň a reakcie samotných študentov si môžete pozrieť priamo na oficiálnom YouTube kanály Coca-Cola. Coca-Cola po tomto úspechu, samozrejme, pokračovala v téme šťastia a priniesla ešte niekoľko videí s rovnakým konceptom.

Alternatívne metódy online marketingu

Rýchly nárast alternatív v oblasti marketingu so sebou prináša neustále nové a nové impulzy. Bežný človek ani nemá možnosť stíhať sledovať všetky tie novinky a pojmy, ktoré sa v online svete vyskytujú. Aj napriek tomu, že Guerrilla marketing je pre mnohých ešte stále relatívne nový pojem, existujú ešte ďalšie alternatívne metódy, ktoré spolu súvisia. Tieto rôzne metódy sa dajú aj výborne kombinovať, čo mnohé firmy využívajú. Poďme si teda nejaké spomenúť.

Ambush marketing

Tento marketing vám takto možno nič nepovie, no keď to vysvetlíme, hneď si vybavíte konkrétne reklamné posty. Ide totiž o marketing, pri ktorom sa spoločnosť zvezie pri aktuálnom dianí. Vidieť to môžete napríklad v období majstrovstiev vo futbale, hokeji či cez Tour de france.

Týchto metód je, samozrejme, viac, pričom spolu súvisia a navzájom sa dopĺňajú. Niekedy sa medzi sebou ťažko identifikujú, no ako celok ide o inovatívne formy online marketingu, ktoré majú vysoký potenciál pre rast vášho zisku a povedomia o vašej značke.

Viral marketing

Viral marketing je alternatívna metóda online marketingu, ktorá využíva internet a ďalšie komunikačné kanály na šírenie nejakej správy, ktorá sa stáva virálnou. Môže pritom ísť o článok, obrázok, status, video či ich rôzne kombinácie. Pod slovom virálny rozumieme to, že túto správu šíria ľudia dobrovoľne a vo veľkom počte, pretože je pre nich veľmi zaujímavá.

Guerrilla marketing v budúcnosti

Nakoľko sa trh neustále vyvíja, je viac než pravdepodobné, že Guerrilla marketing a ostatné alternatívne metódy online marketingu sa budú naďalej rozvíjať, pretože o ne bude čoraz väčší záujem.

Používanie alternatívnych metód v online marketingu

Bežný spôsob oslovovania svojich potenciálnych zákazníkov cez tradičné médiá pomaly ale isto prestáva fungovať. Reklama na nás číha na každom rohu, pričom to pre nás už prestáva byť zaujímavé, ba skôr naopak. Veľakrát nás to otravuje a neželaných reklám sa snažíme zbaviť, prípadne ich ignorovať.

Práve preto je potrebné vzdelávať sa aj v alternatívnych metódach online marketingu. Núka sa vám totiž priestor pre inovatívne formy, akou je Guerrilla marketing, ktoré sú pre tento trh čoraz zaujímavejšie.

Dúfame, že sme vám Guerrilla marketing aj s pár ďalšími alternatívnymi metódami dostatočne objasnili. Aj keď naša spoločnosť ešte Guerrilla marketing ako taký poriadne nevníma, vy to môžete už začať využívať vo svoj prospech. Veď aj o tom Guerrilla marketing je. O momente prekvapenia.

 

Zdroj foto: https://sk.pinterest.com/

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *